“Steek tijd en energie in het verbeteren van de bouwkwaliteit”

Binnen niet al te lange gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen naar de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is – op basis van de commentaren die op de consultatieversie zijn binnengekomen – ten opzicht van de consultatieversie van een jaar geleden op een aantal punten aangepast. In Eigen Huis Magazine van september 2015 geeft Rob Mulder, Directeur Kennis & Belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis (VEH) zijn visie op deze wijzigingen.

Eigen Huis is van mening dat de lobby van de bouwsector heeft geleid tot een voor de consument slechter wetsvoorstel. Met name het weer terugbrengen van het opschortingsrecht van 15 naar 3 maanden is volgens Mulder geen goed nieuws voor de consument. Het weerwoord van de bouwsector is vooral dat de voorgestelde wijzigingen tot een toename van de kosten zouden leiden en tot minder stimulans om gebreken snel te herstellen.

Mulder sluit het artikel af met de opmerking dat ‘de bouwsector beter tijd en energie had kunnen steken in het luisteren naar de klant en het verbeteren van de bouwkwaliteit’ dan in de lobby richting het ministerie. Laten we hopen dat ze dat – zodra de wet naar de Tweede Kamer is – alsnog gaan doen!

Het artikel uit Eigen Huis Magazine is hier te lezen.

“Milieuprestatieberekening in private en publieke regelgeving geworteld”

Op de website van de Stichting Bouwkwaliteit is een reactie gepubliceerd op het artikel Stichting Bouwkwaliteit besteedt Milieudatabase uit, dat op 25 augustus in Cobouw is gepubliceerd. In de reactie wordt de suggestie tegengesproken dat er de afgelopen niets is gedaan aan de implementatie van de Nationale Milieudatabase. SBK benadrukt in het artikel dat het verschuiven van de werkzaamheden uit het oogpunt van efficiëntie heeft plaatsgevonden.

De reactie is hier te lezen.

 

 

 

“Constructieberekening en EPC pas later indienen”

Hoe verandert het nieuwe stelsel van private kwaliteitsborging het bouwproces? Vakblad Aannemer kijkt mee bij een project van negen woningen dat wordt uitgevoerd in het kader van het experiment Crisis- en herstelwet voor grondgebonden woningen. In een tweede artikel in de reeks een gesprek over kwaliteitsborging bij Aannemingsbedrijf Lamers in Veldhoven. Onderwerp van gesprek is de gewijzigde aanpak nu niet de gemeente de plannen toetst maar Bouwgarant zorgt voor de kwaliteitsborging. Voor Lamers kent het stelsel voor- en nadelen. Een deel van de te maken kosten kunnen naar achter in het proces worden verschoven wat de kosten drukt. Aan de andere kant wordt er nog meer op het bordje van de aannemer neergelegd.

Of de voordelen of de nadelen de doorslag krijgen moeten blijken uit de verdere verloop van het project en met name uit toekomstige projecten.

Het gehele artikel is te lezen op de website van Aannemer. Het eerste artikel uit de serie is hier te lezen.

Private partijen verantwoordelijk voor kwaliteitsborging bouw

Op de website van Aedes is een interview gepubliceerd met Hajé van Egmond, een van de kwartiermakers van iBK. In het interview wordt een toelichting gegeven op de wijzigingen en de mogelijkheden die dit biedt voor corporaties. Van belang voor corporaties is tijdig na te gaan op welke wijze ze hun kwaliteitsborging willen regelen. Als de plannen van minister Blok doorgaan dan zullen eengezinswoningen al per 1 januari 2017 onder de nieuwe regels vallen. De kans is groot dat in dat gevallen de nieuwbouwplannen van vandaag al via het nieuwe stelsel zullen worden gebouwd!

In het artikel wordt gesteld dat de bewijslast als het gaat om gebreken na oplevering “in principe wordt omgedraaid”. Op grond van de wet is de aannemer inderdaad aansprakelijk voor gebreken die na oplevering worden opgemerkt, “tenzij deze gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen.” Dit wil niet zeggen dat een aannemer opeens voor alle gebreken aansprakelijk is. Wel dat de aannemer zich niet langer kan verschuilen achter het proces verbaal van oplevering….

Het gehele artikel is te lezen op de website van Aedes

Wijziging organisatie Nationale Milieudatabase

SBK heeft in overleg met het ministerie van BZK besloten de operationele werkzaamheden van het beheer en onderhoud van de Nationale Milieudatabase (NMD), het actueel houden van de bepalingsmethode ‘Milieuprestatie van gebouwen en GWW-werken’ en het zorgdragen voor een daarop toegesneden commercieel draagvlak per 1 juli 2015 door het Instituut voor Bouwkwaliteit (iBK) uit te laten voeren.

Michiel van der Meulen blijft hierbij fulltime projectleider. Hij zal zich vooral richten op het toelaten van, toetsen, registreren en borgen van aangeboden milieudata voor opname in de NMD alsmede het beoordelen van instrumenten voor het berekenen van de milieuprestatie van gebouwen en GWW-werken die door iBK/SBK kunnen worden geaccepteerd wanneer zij voldoen aan openbare en vastgelegde criteria. Ook de samenvoeging van milieudata B&U en GWW maakt deel uit van zijn werkzaamheden. Michiel zal parttime worden geflankeerd en gesteund door Harry Nieman en Piet van Luijk. Harry zal zich in hoofdzaak richten op algehele leiding en het creëren van een financieel solide draagvlak bij het betrokken bedrijfsleven en de overheid. Piet zal zich vooral richten op het verbinden van de bepalingsmethode en NMD aan het (rijks)beleid ten aanzien van milieuprestaties van gebouwen en GWW-werken, het bepalen van circulariteit van producten en bouwwerken, certificering van duurzaam vastgoed enz. Gedrieën hebben zij voorts oog voor overleg met stakeholders, het geven van voorlichting, het vinden van een juiste positionering van de NMD, zowel in nationaal als Europees verband.

SBK hoopt hiermee een verbeterd fundament te hebben gelegd voor de kwaliteitsborging van de bepalingsmethode en de robuustheid van de NMD. Het financiële beheer en de eindverantwoordelijkheid op dit vlak blijft bij SBK.

De direct betrokken personen zijn te bereiken via www.milieudatabase.nl.

Everything you always wanted to know…

Nu het concept-wetsvoorstel bij de Raad van State ligt, de BV Nederland geniet van een welverdiende vakantie en we bij iBK onze plannen voor de rest van het jaar uitwerken, wil ik u de vraag stellen wat u van ons wilt weten de komende tijd. Op korte termijn willen we de veelgestelde vragen op onze website uitbreiden en graag zouden we ook uw ervaringen met kwaliteitsborging willen delen met de rest van de wereld. Vandaar de oproep om via onze contactpagina door te geven:

  • Welke vragen u heeft over kwaliteitsborging in de bouw
  • Wat uw ervaring is met kwaliteitsborging in de bouw
  • Welke initiatieven u vooruitlopend op de nieuwe wetgeving nu al ontplooit

We horen graag van u!!

Hajé van Egmond
Namens iBK

Pilotproject IbbA met de gecertificeerde Bouwbesluittoets

In de afgelopen periode is een pilot uitgevoerd met bouwplantoetsing onder certificaat bij 60 woningen in het project “Ik bouw betaalbaar in Almere”. De bouwplantoetsing is uitgevoerd door Grontmij waarbij de gemeente Almere steekproefsgewijs controleerde alvorens vergunning te verlenen.

Binnen de pilot is al snel discussie ontstaan over de aannemelijkheid van het voldoen aan de eisen voor constructieve veiligheid. Reden voor Almere om vrij vroeg in het project – naast de gecertificeerde toets – de constructie weer volledig te toetsen. Uit de toetsing bleek op het constructieve vlak veel aan te merken te zijn op de gecertificeerde toets. Er lijkt sprake van onderschatting van de benodigde inspanning door de private toetser en daarmee van een te groot project voor de beschikbare capaciteit. Overige conclusies en aanbevelingen waren:

  • De rapportages van de toetser waren onvoldoende eenduidig
  • Onduidelijkheid over de vraag of een deel van de toetsing later kan worden uitgevoerd. Wettelijk is dit geregeld, de BRL5019 gaf hierover onvoldoende informatie.
  • Mogelijke belangenverstrengeling door zowel het ontwerp als de toetsing van de constructie door dezelfde partij.

Partijen concluderen dat de pilot niet dat heeft laten zien wat vooraf werd verwacht. Duidelijk is dat communicatie en ervaring met het toetswerk zaken zijn die nadrukkelijk onderdeel uitmaken van de toekomstige taak van de private toetser. En (ook) daar zal nog de nodige aandacht aan besteed moeten worden!

Het evaluatierapport is hier te lezen.

Focus meer op toetsing dan op eindresultaat…

Uit de evaluatie van de pilot komt naar voren dat er een erg sterke nadruk heeft gelegen op het vooraf toetsen van de plannen. Wat blijkt uit de volgende tekst uit de evaluatie:

"Een vaak gehoorde reactie op de hierboven genoemde punten is dat het onderdeel van minder zwaarwegend belang is, of dat het bij de uitvoering wel goed komt. Beiden punten zijn dan misschien het discussiëren waard, maar staan los van het doel van deze pilot waarbij toetsing centraal staat. Door toetsing voorafgaand aan de uitvoering, al dan niet door een gecertificeerde marktpartij, zal met enige zekerheid vast komen te staan of aannemelijk worden dat het bouwplan voldoet aan het Bouwbesluit. Dat is het doel van de preventieve toetsing tijdens de vergunningsfase."

Een dergelijk uitgangspunt – dat bij meer pilots naar voren komt – is enigszins rigide en doet afbreuk aan de doelstelling van de Wet kwaliteitsborging: meer focus op het eindresultaat en minder op de papieren werkelijkheid vooraf. Een goede vervolgvraag bij deze pilot zou dan ook zijn: Kwam het bij de uitvoering inderdaad goed? Een vraag die absoluut beantwoord moet worden!

 

Wet kwaliteitsborging en pilotprojecten

Ten behoeve van de Schakeldag 2015 is een 2 pagina’s tellende brochure gemaakt met basisinformatie over de Wet kwaliteitsborging en enkele lopende pilotprojecten. De brochure is een prima startpunt als kennismaking met de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen.

De brochure kunt u hier downloaden. De presentatie gegeven tijdens de Schakeldag kunt u hier vinden.