Startpakket proefprojecten kwaliteitsborging

Bij een proefproject werkt u nu al volgens de regels van de nieuwe Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Dit houdt onder meer in dat er geen preventieve toets is of het gebouw voldoet aan de bouwtechnische eisen, maar dat er wel vooraf een risicobeoordeling plaatsvindt. Een onafhankelijke kwaliteitsborger ziet toe op de bouwkwaliteit en levert bij gereedmelding een dossier bevoegd gezag aan.

Op de website van de VNG is een startpakket beschikbaar voor partijen die proefproject willen starten. De komende tijd zal de informatie nog worden uitgebreid met extra informatie en hulpmiddelen. Het startpakket is te vinden via deze link.

Kijk ook op Proefprojecten voor mee informatie.

2 gedachten over “Startpakket proefprojecten kwaliteitsborging”

1. Wat is het verschil tussen ‘geen preventieve toets’ maar wel vooraf een risicobeoordeling.
    Kwaliteit betekent voor mij in een keer met de juiste berekeningen, met de juiste materialen en de juiste bouwmethode.
    Als berekeningen niet correct zijn dan de uitvoering stoppen. Als niet de juiste materialen worden toegepast, de uitvoering stoppen en als de bouwmethode niet juist is en daarbij nog gevaar oplevert, de uitvoering stoppen.
    Ik ben blij met de kwaliteitsborging want er wordt heel wat aangerommeld in de bouw en dat moet stoppen. Belangrijk is dat onjuiste berekeningen, materiaal keuze en uitvoeringen worden voorkomen.

1. Eens. De controle daarop is nu nog de taak van de gemeente. Onder de Wkb wordt dat de taak van de kwaliteitsborger. Maar het moge duidelijk zijn dat nu en straks het aan de bouwers en zijn adviseurs is om kwaliteit te leveren.

Reacties zijn gesloten.