Proefprojecten

In de periode tot invoering van Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (1 januari 2024) werken diverse partijen aan proefprojecten met kwaliteitsborging. De proefprojecten hebben als doel ervaring opdoen met instrumenten voor kwaliteitsborging en samenwerking tussen verschillende partijen.

Heeft uw een ervaring, knelpunt of opmerking met betrekking tot een proefproject? Geef het door via deze link.

Informatie over proefprojecten

Een bijdrage in de kosten van uw proefproject is beschikbaar via STIPP

De VNG coördineert de proefprojecten (zie ook de website van de VNG). Aanmelden van proefprojecten door kwaliteitsborgers via hun instrumentaanbieders.

Overige informatie als u een proefproject wilt starten:

Een overzicht van instrumenten die kunnen worden toegepast in proefprojecten en de kwaliteitsborgers die deze instrumenten mogen toepassen is te vinden via Instrumenten (zie ook Voorlopige toelating instrumenten proefprojecten Wkb). Eerdere proefprojecten vindt u in het Archief pilots kwaliteitsborging.

Een overzicht van lopende proefprojecten is te vinden via onderstaande kaart. Klik op het symbool links in de grijs-blauwe balk om de legenda te openen of klik op het vierkantje recht voor een grote kaartweergave. Eerdere pilots en andere initiatieven zijn via deze kaart te zien.