Voorhang ontwerpbesluit Kwaliteitsborging: antwoorden na het zomerreces

Naar aanleiding van de voorhangprocedure voor het Ontwerpbesluit Kwaliteitsborging hebben de Eerste en Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Ollongren. Een groot deel van de vragen komt voort uit de zorg van de Kamers over het vorig jaar gesloten Bestuursakkoord. De beide Kamers vragen zich af of dit akkoord wel voldoende verwerkt is het ontwerpbesluit. Als gevolg hiervan zou het – zoals door de VNG betoogt – voor gemeenten onmogelijk worden hun taken voldoende uit te voeren. Uit vragen van de Eerste Kamer (met verwijzing naar bijdragen van Moesker, o.a. naar aanleiding van de amendementen) blijkt overigens ook de zorg dat gemeenten en de kwaliteitsborger dubbel werk doen.

Overige vragen over het Ontwerpbesluit Kwaliteitsborging hebben betrekking op de categorie-indeling, het dossier bevoegd gezag en de kosten voor zowel burgers en ondernemers als de gemeente. Lees hier de volledige bijdragen van de Eerste Kamer en Tweede Kamer.

Minister Ollongren heeft inmiddels schriftelijk laten weten de vragen niet voor het zomerreces (3 juli 2020) te kunnen beantwoorden. De minister stuurt de antwoorden direct na het reces (dinsdag 1 september) aan beide Kamers. Na eventuele aanpassing, voortvloeiend uit de vragen van de beide Kamers en het advies van Raad van State, wordt het Besluit aan de Tweede Kamer voorgelegd.