Adviezen kwartiermakers

KwartiermakersOp 27 november 2013 heeft minister Blok (Wonen en Rijksdienst) aan de Tweede Kamer onderstaande brief gestuurd over verbetering kwaliteitsborging in de bouw. In de brief wordt aangekondigd dat een toelatingsorganisatie zal worden aangewezen:

“Voor de beoordeling, indeling naar risicoklasse en de toelating tot het stelsel van instrumenten voor private kwaliteitsborging zal een toelatingsorganisatie worden aangewezen. Deze toelatingsorganisatie zal strikt toetsen of nieuwe instrumenten voor kwaliteitsborging voldoen aan door de overheid gestelde criteria.”

De brief en de bijlagen bij de brief zijn hier te vinden

De kwartiermakers bereiden de werkzaamheden voor die toelatingsorganisatie voor door het ministerie van BZK te adviseren op de diverse onderdelen van het nieuwe stelsel. De tot nu toe uitgebrachte adviezen zijn hieronder opgenomen. De cursief genoemde adviezen zijn in nog in voorbereiding en zullen na afstemming met partijen worden geplaatst. Op- of aanmerkingen op de adviezen zijn welkom via het antwoordformulier.

LET OP: onderstaand adviezen zijn opgesteld in de periode 2014-2017en mogelijk niet meer actueel en of op een andere wijze verwerkt in (concept) wetgeving. Voor de actuele stand van zaken zie Wet kwaliteitsborging

1. iBK 2014-01 – Advies procesinrichting totstandkoming nieuwe stelsel
  2. iBK 2014-02 – Nu al starten met pilots binnen de bestaande wettelijke kaders
  3. iBK 2014-03 – Het stelsel in een notendop
  4. iBK 2014-04 – Beschrijving Gevolgklassen en definitie Gevolgklasse 1 (30-01-2015. LET OP: concept-AMvB wijkt af van dit advies!)
  5. iBK 2014-05 – Beschrijving proces kwaliteitsborging op hoofdlijnen
  6. iBK 2017-06 – Indieningsvereisten in het nieuwe stelsel (versie juli 2017)
  7. Vervallen
  8. iBK 2015-08 – Werkversie criteria voor instrumenten (05-03-2015)
  9. iBK 2015-09 – Samenloop kwaliteitsborging met andere ‘vergunningen’
  10. iBK 2015-10 – Gelijkwaardigheid onder het nieuwe stelsel
  11. iBK 2015-11 – Inwerkingtreding Wkb
  12. iBK 2015-12 – Onafhankelijkheid van de kwaliteitsborger
  13. Evaluatie
  14. Bedrijfseigen borging
  15. Informatieplicht kwaliteitsborger
  16. iBK 2017-16 Wgh versus kwaliteitsborging
  17. Risicobeoordeling

Eerder zijn al adviezen gepubliceerd over de mogelijkheid pilots te draaien binnen de huidige wetgeving, over de eisen te stellen aan instrumenten en Analyse amendementen Wkb

2 gedachten over “Adviezen kwartiermakers”

1. Ik ben in 1954 begonnen in de bouw als leerling metselaar (ja toen werd er nog gemetseld ) Ik ben in 1966 begonnen als aannemer .In 2019 ben ik moeten stoppen wegens gebrek aan vakkundig personeel Ik ben toen een stichting begonnen stichtingen opleiding tot renovatie metselaar van historische gebouwen .na 2 jaar ben ik uitgetreden als beheerder van die stichting er was totaal geen animo om dit vak te leren Ik kreeg ook geen subsidie van de gemeente Deze gaf €1.300000 weggegooid geld aan een energie academie in Den Haag is faillissement aan gevraagd Nu ben ik weer begonnen als bouw bouw adviseur verbouw/bouwadviezen .Ik zou graag meer informatie willen over deze nieuwe wet .