Hoe werkt het voorgenomen stelsel?

Een initiatiefnemer wil gaan bouwen en vraagt een omgevingsvergunning aan. Daarbij worden stukken aangeleverd voor de toetsing door bevoegd gezag aan welstand, bestemmingsplan, omgevingsveiligheid en de bouwverordening. Tevens wordt aangegeven welk instrument wordt toegepast. De gemeente controleert dit instrument in een landelijk register. Nadat de vergunning is verstrekt, contracteert de vergunninghouder alle partijen, waaronder de kwaliteitsborger die het gekozen instrument mag toepassen. De aannemer zorgt dat het bouwwerk voldoet aan het Bouwbesluit, de kwaliteitsborger ziet hier op toe. De aanbieder van het instrument ziet steekproefsgewijs toe of de kwaliteitsborger zijn werk goed doet. De Toelatingsorganisatie ziet toe op de werking van zowel het instrument als het stelsel. Na de oplevering geeft de kwaliteitsborger een verklaring af, aan de vergunninghouder, dat het bouwwerk volgens de regels is uitgevoerd. Vervolgens meldt de vergunninghouder het bouwwerk gereed bij de gemeente. Bij deze gereedmelding zit de conformiteitsverklaring. De gemeente controleert of de gereedmelding juist en volledig is. De gemeente voert geen inhoudelijke controle uit. Zie voor een uitgebreidere versie over de uitleg van het stelsel:

Klik hier als u dit nuttig antwoord vindt.
1 iemand anders vonden dit nuttig.

Category: Algemeen: de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

← Hoe werkt het voorgenomen stelsel?