Hoe komen instrumenten tot stand?

Een partij in de bouw (branchevereniging, certificerende instelling of dergelijke, verder instrumentaanbieder (IA) genoemd, wil een instrument voor kwaliteitsborging maken en laten toepassen. Dit proces gaat als volgt:

• De IA maakt een regeling / instrument. Een instrument is een normatief document waarvan de toepassing leidt tot een bouwwerk dat aan het Bouwbesluit 2012 voldoet. Het beschrijft hoe het toezicht en de controle moet worden georganiseerd, welke mensen daarvoor nodig zijn en hoe het eindresultaat kan worden bereikt.
  • Instrument wordt voorgelegd aan de Toelatingsorganisatie. Deze toetst het instrument aan wettelijk eisen en kijkt voor welke risicoklasse het instrument geschikt is.
  • Indien het instrument voldoet schrijft de Toelatingsorganisatie het instrument in in een register, inclusief de Gevolgklasse waar het geschikt voor is, en eventueel het type bouwwerk.
  • Partijen die het instrument willen gaan toepassen worden hiertoe door de AI erkend nadat onderzocht is of die partijen aan alle eisen voldoen.
  • Een erkende of gecertificeerde partij wordt in het register gekoppeld aan het instrument: bijvoorbeeld kwaliteitsborger Y mag instrument X toepassen voor bouwwerken in klasse Z.

Zie ook het proces op hoofdlijnen.

Klik hier als u dit nuttig antwoord vindt.
0 anderen vonden dit nuttig.

Category: Instrumenten voor kwaliteitsborging

← Hoe komen instrumenten tot stand?