Kleinste gemeente van Nederland bereidt zich voor op Kwaliteitsborging

Ook de gemeente Schiermonnikoog biedt vanaf 1 februari de mogelijkheid om ervaring op te doen met Kwaliteitsborging voor het bouwen. De kleinste gemeente van Nederland is gestart met een pilot waarbij initiatiefnemer en bouwers van bouwwerken Gevolgklasse 1 (grondgebonden woningen, kleine bedrijfshallen en fiets- en voetgangersbruggen) hun project onder kwaliteitsborging kunnen realiseren. De instrumenten die Schiermonnikoog tot het experiment toelaat zijn:

• De Technical Inspection Service (TIS)
  • De Beoordelingsrichtlijnen 5019 samen met 5006
  • De waarborginstellingen die deelnemen aan de Experimentenregeling keurmerk Stichting Garantiewoning (Woningborg, SWK en Bouwgarant)
  • Erkenningsregeling Kleine Bouwwerken

Voordelen voor de aanvrager zijn een snellere vergunning en 30% korting op de leges. De pilot loopt tot 1 januari 2017. Op 23 maart organiseert de gemeente een bijeenkomst op het eiland.

Meer informatie is te lezen op de website van Schiermonnikoog. Via de website is tevens de projectfolder Private kwaliteitsborging Schiermonnikoog te downloaden.